Cara Mohon Kad Kredit OCBC

Cara Mohon Kad Kredit OCBC. Kad kredit yang dikeluarkan oleh OCBC Bank Berhad dengan skim pembayaran ansuran adalah pilihan yang digunakan secara meluas oleh pelanggan Bank OCBC

Seperti tujuan asal OCBC, Kad Kredit OCBC boleh digunakan untuk pelbagai keperluan mahupun gaya hidup.  Bank OCBC juga menyediakan pelbagai jenis Kad Kredit yang Anda boleh pilih mengikut keperluan harian Anda.

Pelanggan yang ingin memiliki Kad Kredit OCBC sudah tentu mesti mengetahui terma dan syarat yang terpakai. Jika Anda ingin tahu cara mohon Kad Kredit OCBC, lihat panduan lengkap cara mohon kad kredit OCBC di bawah.

cara mohon kad kredit ocbc

3 Syarat Mohon Kad Kredit OCBC

Syarat-syarat memohon Kad Kredit OCBC adalah seperti berikut:

  1. Pemegang Kad Utama mestilah berumur 21 tahun dan lebih.
  2. Ahli Kad Tambahan yang berumur 18 tahun ke atas.
  3. Salinan Kad Pengenalan Kebangsaan Anda (depan dan belakang).

Cara Mohon Kad Kredit OCBC

Cara Mohon Kad Kredit OCBC (Prosedur)

Ikuti langkah untuk cara mohon Kad Kredit OCBC di bawah:

  1. Lawati pautan rasmi OCBC ketik https://www.ocbc.com.my/personal-banking/forms/creditcard-applynow.
  2. Pilih menu Kad Kredit yang Anda inginkan.
  3. Masukkan Nama Anda sesuai dengan Kad Pengenalan Anda.
  4. Masukkan Nombor Handphone (HP) Anda.
  5. Kemudian masukkan Alamat Email Anda.
  6. Pada kolum Age Group, pilih umur Anda.
  7. Pada kolum Monthly Income, masukkan pendapatan bulanan Anda.
  8. Kemudian klik Checkbox I confirm that I have read and I agree with Declaration and Agreement.
  9. Isikan soalan yang tersedia.
  10. Klik menu Submit Now.
  11. Kemudian, pihak OCBC Bank akan menghubungi Anda pada hari bekerja berikutnya.
  12. Ikuti langkah-langkahnya hingga berjaya.
  13. Selesai.

Cara Aktifkan Kad Kredit OCBC Via Online

Langkah yang seterusnya, jika Anda sudah memohon dan mempunyai kad kredit OCBC, sila segera aktifkan kad kredit tersebut. Berikut adalah cara aktifkan Kad Kredit OCBC via online:

  1. Lawati pautan rasmi OCBC Bank https://internet.ocbc.com.my.
  2. Kemudian pilih Jenis Kad Anda.
  3. Masukkan Nombor Kad Kredit Anda.
  4. Masukkan Card Expiry Date/PIN Kad Kredit.
  5. Kemudian pilih Jenis Kad Pengenalan Anda.
  6. Masukkan Nombor Kad Pengenalan Anda.
  7. Masukkan Date of birth Anda.
  8. Masukkan Nama Gadis Ibu Anda.
  9. Masukkan Security check.
  10. Klik Next.
  11. Masukkan ID Login dan kata laluan yang Anda inginkan (8-12 aksara abjad angka + aksara khas).
  12. Sahkan Nombor Handphone Anda.
  13. Ikuti langkah-langkahnya hingga berjaya.
  14. Selesai.

Cara Bijak Guna Kad Kredit Jangan Berhutang

Berikut adalah beberapa tips yang boleh menguntungkan apabila menggunakan kad kredit.

1. Perhatikan perbelanjaan

Adalah penting untuk menjejaki perbelanjaan Kad Kredit. Simpan diari untuk menulis atau senarai perbelanjaan yang berlaku setiap kali anda menggunakan kad untuk sebarang transaksi.

Jika dilakukan dengan teliti, ini akan membantu mengelakkan kecenderungan untuk berbelanja secara berfoya-foya. Kini boleh menetapkan had transaksi untuk jenis pembelian tertentu pada Kad Kredit – berpegang pada matlamat perbelanjaan menjadi lebih mudah.

2. Tetapkan had kredit ideal

Minta pembekal kredit anda menetapkan had yang membolehkan anda menyelesaikan pembayaran dengan mudah sebelum tarikh tamat tempoh. Had kredit yang terlalu tinggi boleh menggoda untuk berbelanja lebih.

Menetapkan had kredit yang betul adalah penting; gagal membayar bil Kad Kredit tepat pada masanya boleh menjejaskan skor kredit secara negatif.

3. Semak penyata Kad Kredit secara berkala

Terus semak penyata Kad Kredit. Adalah satu tabiat yang baik untuk mengira invois yang dibilkan kepada anda terhadap resit pembayaran yang diterima semasa daftar keluar/tempat jualan. Ini akan membantu mengurus dan mengutamakan kewangan anda. Ini juga akan membantu dalam mengesan dan mengelakkan sebarang kos yang mungkin tidak disedari sebelum ini.

Kadangkala, nama peniaga mungkin kelihatan berbeza pada penyata Kad Kredit jadi melalui setiap transaksi secara individu adalah sangat penting.

4. Guna tawaran percuma dan hadiah

Syarikat Kad Kredit menawarkan ganjaran dan insentif dari semasa ke semasa. Ini boleh dalam bentuk cashback atau baucar percuma. Semak dengan bank untuk mendapatkan tawaran terkini.

Terdapat beberapa faedah Kad Kredit standard yang tidak diketahui oleh ramai orang. Sebagai contoh, anda boleh memanfaatkan insurans percuma, anda juga boleh menggunakan Mata Hadiah untuk membeli perkara yang anda perlukan sehingga tiket penerbangan diskaun.

5. Bayar bil Kad Kredit pada masanya

Bayar bil tepat pada masanya, setiap bulan. Walaupun nampak jelas, ramai orang cenderung mengabaikannya. Tidak membayar bil Kad Kredit menarik kadar faedah yang tidak munasabah, yuran kewangan dan yuran lewat yang boleh menjadi tamparan hebat kepada belanjawan.

Jika anda tidak teratur dalam pembayaran, ia juga boleh menjejaskan skor kredit anda, yang boleh menjadi masalah jika anda ingin memohon pinjaman kemudian.

6. Kekalkan nisbah penggunaan rendah

Cuba pastikan nisbah penggunaan rendah.

Nisbah penggunaan ialah peratusan kredit. Katakan anda mempunyai had kredit sebanyak IDR 50 juta. Jika anda berbelanja dengan harga IDR 25 juta menggunakan kad kredit, ia mempunyai nisbah penggunaan sebanyak 50 peratus.

Peratusan yang lebih tinggi daripada itu boleh menyukarkan untuk membayar hutang yang akan menurunkan skor kredit anda. Sebagai cadangan, pastikan nisbah penggunaan di bawah 30 peratus.

7. Utamakan bil berkepentingan tinggi

Kredit buruk juga disebabkan oleh faedah yang terlalu tinggi. Atas sebab ini, anda mesti mengutamakan pembayaran bil dengan kadar faedah yang tinggi.

Buat rancangan kewangan yang baik dan catatkan semua hutang. Utamakan hutang faedah tinggi dahulu sambil terus bayar bil lain.

Demikian informasi yang kami bagikan kali ini mengenai cara mohon kad kredit OCBC, semoga dapat membantu. Baca juga panduan cara mohon kad kredit Affin Bank mudah berjaya.